Latest News

Motivasi Lembu

Wednesday 17 June 2009 , Posted by Faiz at 22:57

Orang kita selalu mengaitkan lembu dengan seseorang yang bodoh. Dia akan kata, “ko ni bodoh cam lembu!”. Er, sori saya cakap camtu, lebih baik berterus terang supaya Anda faham.

Motivasi susah nak berkias-kias, nanti orang salah faham. Lembu tu, walaupun binatang yang dianggap bodoh, sebenarnya ada motivasi tersirat yang kita boleh ambil darinya. Walaupun lembu nampak bodoh sebab kerjanya hanya meragut rumput, takde perkara lain cuma rumput, rumput dan rumput, lembu meragut dengan penuh konsisten, persisten pula.

Dia tak hirau hal lain, tak sibuk ambil tahu perkara-perkara lain mahupun dok sibuk bergosip hal dunia dengan lembu-lembu lain. Yang dia tau, ragut rumput, makan rumput, kunyah rumput. Kesan dari itu, lembu jadi cukup bagus, cukup cemerlang sekali meragut rumput, silap-silap habis rata rumput jadinya macam kita potong rumput pakai mesin rumput.

Jika ada anugerah meragut rumput, mungkin lembu itu mendapat tempat pertama, menjadi calon fevret. Seeokor lembu tak akan pernah mengacau kawasan lembu-lembu lain dan tak akan pernah menceroboh ‘territory’ yang bukan dia punya. Haa..tengok tu, walaupun lembu ni kita anggap macam bodoh, tapi sebodoh-bodoh lembu, kita boleh belajar sesuatu, kemudian serap apa yang kita pelajari tu supaya kita makin maju.

Mesti ada sebab kenapa lembu dijadikan sifatnya macam tu. Kejadiannya mesti untuk menyempurnakan sesuatu dan sebagai pelengkap kepada peranan kita manusia untuk melaksanakan misi sebagai khalifah di muka bumi. Jangan pandang rendah pada lembu. Biar kerajinan kita mengalahkan kerajinan lembu.

Biar kekonsistenan usaha kita mengalahkan kekonsistenan lembu, walaupun dia cuma seekor lembu. Sebodoh-bodoh lembu, ia haiwan yang sangat rajin, cemerlang melaksanakan kerjanya. Kita entah cemana, mungkin cemerlang kita sekejap saja sebab fokus fikiran kita terarah kepada banyak perkara, terutama masalah.

Currently have 0 comments:

Leave a Reply

Post a Comment